Változó innovációs világtérkép – új lehetőségek?
A Boston Consulting Group felmérése szerint két évvel ezelőtt még az amerikai vállalatok uralták a világ ötven leginnovatívabb vállalatának listáját. Az első helyeket most is elfoglalja az Apple, a Google és a Microsoft, de egyre több Amerikán kívüli cég is felkerül a listára, az ötven cégből jelenleg 28 nem amerikai. A kínai BYD autógyártó például már a 8. helyen áll. Mindez az amerikai hegemónia csökkenésére és a pólusok eltolódására utal.
Milyen következtetést vonhatunk le ebből: talán exportáljunk Kínába? Biztos választ nem adhatunk, hiszen csak trendekről beszélünk, melyek hosszabb távon piaci lehetőségeket is jelenthetnek. A makrogazdasági és politikai trendeket nem tudjuk befolyásolni, azonban rendkívül fontos, hogy minden új piacra lépés előtt megvizsgáljuk a feltételeket.
Egy kulturálisan, nyelvileg és gazdaságilag is ennyire eltérő piacon kockázatfelmérés nélkül piacra lépni életveszélyes. A kockázatfelmérésnek ki kell terjednie a külső piaci feltételek vizsgálata mellett a cég belső helyzetére is. Először fel kell mérni, mennyire mély a víz és milyen erős a sodrása, majd mérlegelni kell azt is, hogy tudunk-e úszni, és elég erőnk van-e ahhoz, hogy egyáltalán felszínen maradjunk.